The German economy on the brink of recession, here are the companies that will lay off thousands of employees

2024-11-30 10:16:58 / BOTA ALFA PRESS
The German economy on the brink of recession, here are the companies that will

The German economy is on the brink of recession again this year – industry is particularly affected by the crisis. Pessimism dominates in the largest companies. "They are suffering the most because of the decline of Germany's ability to compete in the world market," believes Ulrich Kater, chief economist of Dekabanka.

The weakness of the German economy has very concrete consequences. "The industrial crisis and the long-term economic downturn are leaving their mark on the labor market," says Enzo Weber of the Institute for Labor Market Research (IAB). According to researchers' estimates, unemployment is expected to continue to increase. Until spring, they say, in Germany "no change in trend is expected".

Several large German companies have announced mass layoffs in recent weeks and months. These are the affected companies.

Schaeffler
The Schaeffler company, which makes parts for the automotive industry, has announced layoffs and factory closings. Due to ongoing problems in the industrial sector and weak demand in the automotive market, Schaeffler plans to cut a total of 4,700 jobs, of which 2,800 are in Germany. Also, a factory in Austria and Great Britain will be closed. The company also announced the suspension of production of some products in Berndorf, Austria, as well as the end of some production in Sheffield, England.

Continental
Auto supplier Continental also plans mass layoffs due to weaker sales at BMW, Mercedes and other concerns, as well as problems in the electric car sector.

According to the company, by mid-2023, 5,000 jobs in development, production and administration have already been eliminated. By 2028, they plan to cut a total of 7,150 jobs, of which more than a third belong to Germany.

Volkswagen
The largest German car manufacturer (Volkswagen, which includes the brands VW, Audi, Porsche, Seat, Skoda, Cupra, Lamborghini, Bentley and Ducati) is facing a serious crisis. According to union representatives, three VW factories are currently at risk, while tens of thousands of jobs are at risk from the cuts. The company lacks buyers for more than 500,000 vehicles, said Dirk Große-Loheide, member of the board of directors of the VW brand. "If there is no demand, we have to adapt the production capacities to the current situation", he added.

Grevat e sindikatave para godinës së VW në OsnabrückGrevat e sindikatave para godinës së VW në Osnabrück
Grevat e sindikatave para godinës së VWFotografi: IMAGO/osnapix
Edhe drejtori i markës Volkswagen, Thomas Schäfer theksoi se masat aktuale, si pensioni i parakohshëm, puna me orar të shkurtuar dhe shkurtimet e tjera nuk janë të mjaftueshme për të ulur shpenzimet. Momentalisht janë duke u zhvilluar negociatat me sindikatat IG Metall, por nuk është arritur asnjë marrëveshje deri tani. Negociatat do të vazhdojnë me 9 dhjetor, por tani për tani parashikohen të shkurtohen dhjetëra mijëra vende pune.

Bosch
Bosch, një tjetër furnizues i madh me pjesë të makinave, planifikon të shkurtojë deri në 5.550 vende pune – prej tyre 3.800 në Gjermani. Shifrat e sakta do të darkodohen në negociata me përfaqësuesit e punëtorëve. I prekur veçanërisht është sektori “Cross-Domain Computing Solutions”, i cili merret me zhvillimin e sistemeve për asistencën në drejtimin e automjeteve dhe në drejtimin autonom.

Bosch planifikon të prezantojë reduktimin e orëve të punës për shumë punonjës në Gjermani, gjë që do të rezultojë edhe me paga më të ulëta. Në total, do të preken rreth 10.000 punëtorë në nëntë lokacione në Gjermani. Kompania përmend krizën në industrinë e automobilave dhe kërkesën më të dobët si arsye, ndërsa rezultatet në sektorin e teknologjive të reja, siç është drejtimi i automatizuar, janë nën pritshmëritë e mëparshme.

ZF Friedrichshafen
Furnizuesi i pjesëve të automjeteve ZF Friedrichshafen planifikon të shkurtojë deri në 14.000 nga 54.000 vende pune sa ka në Gjermani. Vetëm në Saarbrücken, 1.800 punëtorë do të pushohen nga puna deri në fund të vitit 2025. Nëse situata e vështirë me porositë vazhdon, gjithsej 4.500 vende pune mund të shkurtohen deri në fund të vitit 2028. Kompania nuk e përjashton as mundësinë e mbylljes së ndonjë fabrike.

ZF ka probleme edhe me borxhe të mëdha për shkak të blerjeve të mëdha (marrje/blerje kompanish), ndërkohë që rezultatet e shitjeve janë shumë më të ulëta sesa është pritur. “Sipas të dhënave të fundit, në fund të vitit do të na mungojnë tre miliardë euro të ardhura”, tha kryetari i Këshillit të Punëtorëve, Achim Dietrich. Për më tepër, borxhet e mëdha vijnë si pasojë e blerjeve të korporatave të tjera.

Ford
Prodhuesi amerikan i makinave Ford planifikon të shkurtojë 2.900 vende pune në Gjermani deri në vitin 2027, shumica e tyre në fabrikën në Këln. Në total, rreth 4.000 vende pune do të shkurtohen në Evropë. Edhe pse kompania investoi dy miliardë euro gjatë viteve 2023 dhe 2024 në modernizimin e fabrikës në Këln, për prodhimin e automjeteve elektrike, pritshmëritë e shitjeve nuk u përmbushën.

Thyssenkrupp
Germany's largest steelmaker Thyssenkrupp Steel plans to cut around 11,000 jobs over the next six years. By the end of 2030, the number of employees will fall from 27,000 to 16,000. The company aims to reduce production capacity and increase investments in environmentally friendly technologies, which require billions of investments. In addition, the import of cheap steel from Asia and the crisis in the automobile industry present a major challenge.

BASF
In 2022, BASF has announced a savings program due to rising gas prices and difficult business conditions in Europe. An additional austerity plan was introduced earlier this year, including job cuts in Ludwigshafen. By 2026, BASF plans to cut costs by one billion euros per year. By the end of 2024, the company will cut 3,300 jobs globally, including 2,500 in Ludwigshafen.

Also announced were the closures of three factories in Ludwigshafen, including the production of adipic acid – a key ingredient for plastics. These measures, although understandable in the current economic situation, will leave thousands of workers without work and will further worsen the situation in the labor market./DW

ideas