Veliaj's dismissal, the Council of Ministers sends arguments: The appeal to the Constitutional Court was filed with the wrong body, it is not competent

The government has sent the report and documents related to the dismissal of Erion Veliaj from the position of mayor of Tirana to the Constitutional Court, arguing that this decision is an administrative act and that the appeal was filed with the wrong body.
The official report of the Council of Ministers states that "the Constitutional Court is not competent to review a decision of the Council of Ministers", as the latter is not a constitutional body, but an executive one.
It is also clarified that Veliaj had the opportunity to challenge the dismissal decision in the Administrative Court, according to the provisions of the law.
Among other things, the government emphasizes that the decision to dismiss Veliaj was made on the basis of his physical absence from duty for more than 3 months, due to the measure of arrest and imprisonment, considering this a legitimate reason for the termination of the mandate.
The Constitutional Court is expected to decide at the end of October whether or not to accept Veliaj's request to suspend the decision and the partial elections in Tirana.
PËRMBLEDHJE SHPJEGUESE E PËRMBAJTJES SË PROJEKTAKTIT
Projektvendimi parashikon shkarkimin nga detyra të kryetarit të Bashkisë Tiranë, z. Erion Veliaj, mbështetur në propozimin e Këshillit Bashkiak Tiranë, të miratuar me vendimin nr.69, datë 23.9.2025.
Këshilli bashkiak ka marrë vendimin nr.69, datë 23.9.2025 në rrethanat kur Kryetari i Bashkisë Tiranë ndodhet në pamundësinë fizike për t’u paraqitur në detyrë prej datës 10 shkurt 2025, për shkak të vendosjes ndaj tij të masës shtrënguese të sigurimit personal.
Pavarësisht kërkesave të përsëritura procedurale, gjykata ka lënë në fuqi masën arrest me burg për kryetarin e Bashkisë Tiranë dhe nuk ka pranuar heqjen e masës, apo zëvendësimin me një masë tjetër shtrënguese që do të mundësonte paraqitjen në detyrë. Këshilli Bashkiak Tiranë ka konstatuar se mosparaqitja në detyrë, në rrethanat e sipërcituara dhe për një periudhë më të gjatë se tre muaj, përbën shkak ligjor për të propozuar shkarkimin e Kryetarit të Bashkisë, mbështetur në shkronjën “c”, të nenit 62, të ligjit nr. 139/2015, “Për vetëqeverisjen vendore”, të ndryshuar.
Fakti juridik i pamundësisë së paraqitjes në detyrë është fakt publik dhe vërtetësia e tij nuk mund të vihet në dyshim. Po kështu nuk mund të vihet në dyshim shqetësimi këshilltarëve bashkiakë për dëmin e rëndë që i shkakton nevojave te qeverisjes së kryeqytetit dhe interesit të qytetarëve të Tiranës, mungesa e zgjatur në detyrë Kryetarit të Bashkisë. Këshilli Bashkiak ka propozuar shkarkimin, si rruga e vetme ligjërisht e mundëshme në dorën e tij me qëllim fillimin e procedurave të mëtejshme, për të rikthyer normalitetin qeverisës në Bashkinë Tiranë. Ky vullnet politik dhe ligjor i përfaqësuesve të zgjedhur të Kryeqytetit nuk mund të neglizhohet dhe Këshilli i Ministrave nuk ka asnjë alternativë tjetër, veçse të finalizojë procedurën ligjore të shkarkimit.
Ligji nr.139/2015 ka parashikuar që procedura e shkarkimit, për shkakun e përcaktuar në shkronjën “c” të nenit 62 të finalizohet me vendim të Këshillit të Ministrave, ndryshe shumica e rasteve të tjera të krijimit të vakancave, të cilat kërkojnë vetëm konstatimin e faktit juridik, pas informacionit të marrë nga prefekti i qarkut përkatës.
Neni 62 kërkon vendim të Këshillit të Ministrave për tre shkaqe ligjore shkarkimi. Shkaku i parë buron nga Kushtetuta dhe i takon kompetencës së Këshillit të Ministrave që, me vullnet politik, të vendosë shkarkimin e organit të zgjedhur vendor, kur konstaton shkelje të rënda të Kushtetutës ose të ligjeve nga ana e këtij të fundit.
The Constitution of the Republic of Albania stipulates in its Article 115 that “the directly elected body of the local government unit may be dissolved or dismissed by the Council of Ministers for serious violations of the Constitution or laws”. Point 2 of this Article stipulates that “the dissolved or dismissed body may appeal to the Constitutional Court within 15 days, and in this case the decision of the Council of Ministers shall be suspended”.
This provision of the Constitution is not intended to determine the competence in the case of dismissal of the mayor, but is intended to protect the independence of local government bodies from the interference of other powers, by granting the mayor special protection in cases where the mechanism of political dismissal operates against him.
Not coincidentally, the Constitution, which does not allow the Constitutional Court to be brought into action for acts of an individual nature, in the case of the dismissal of the mayor, which is also an act of an individual nature, has expressly determined not only the right to bring the Constitutional Court into action, but has also determined the automatic suspension of the act, in the case when an appeal is made.
The above constitutional case is included with the same wording in letter “a”, of article 62, of law no. 139/2015, being included separately in the list of legal causes that lead to dismissal. Other causes of dismissal by the Council of Ministers come for legal reasons, which are beyond the will of the Council of Ministers.
In the case of letter “b”, the legal facts are confirmed in an irrefutable manner by the judicial power (sentence by the court with a final decision for the commission of a criminal offense). In the case of letter “c”, the legal fact is confirmed by the municipal council through administrative channels and by decision-making (failure to appear at work for an uninterrupted period of 3 months).
The difference with letter “a” of Article 62 lies in the fact that when dismissal occurs for serious violations of the Constitution or other laws, the defense is done with constitutional instruments (the Constitutional Court), while for other cases, the affected parties can only use administrative instruments of defense and file claims with the competent administrative court and not according to the special procedure established by Article 115 of the Constitution. Likewise, the special procedure of Article 115 of the Constitution does not apply in other cases of premature termination of the mandate, which are defined and listed in Article 61 of Law No. 139/2025.
This analysis of the causes and legal remedies is important within the framework of this draft decision, because it is directly related to the goal of the Tirana Municipal Council to pave the way for the holding of partial elections for mayor in this municipality as soon as possible.
Happening now...
ideas
top
Alfa recipes
TRENDING 
services
- POLICE129
- STREET POLICE126
- AMBULANCE112
- FIREFIGHTER128
