Rich and religious? Here's what 5 major religions say about money

Since money has been at the center of human society for 5,000 years, it's no wonder that all the major religions have a lot to say about it. No major religion today actively encourages wealth and greed. However, a quick look around you will reveal many wealthy believers. Are they hypocrites? It depends. Each religion has a complicated and nuanced approach to money that may not be so scary.
"Because the love of money is the root of all evil"
Timothy 6:10
Whether it's the numbers on the ATM screen or a bag of fairy tale gold, the desire for wealth is as old as human society itself. According to the best archaeological evidence, "money" dates back at least 5,000 years. And given that the oldest holy books we have—a cross between Hinduism's Rigveda and the Jewish Tanakh—were written around 1300 BCE, it makes sense that the world's major religions would have a lot to say about money.
But as you can imagine, the messages are often not clear. While Timothy 6:10 is a famous Bible passage, it is clear to anyone who has even glanced at the Catholic Church or Christians around the world that there is a great love of money. Likewise, while the Koran, Dhammapada, Bhagavad Gita, and Tanakh all contain prohibitions against excessive wealth, the world is filled with very wealthy Muslims, Buddhists, Hindus, and Jews.
So are these people all hypocrites? Before we cast the first stone, perhaps we should examine what those religions actually say.
The Golden Path
One thing must be made clear from the outset: No sacred text today is in favor of unbridled greed, brazen wealth, or evil methods of profit. But that doesn't mean they learn that money is always bad.
Perhaps the most active proponent of wealth is Hinduism. In Hinduism, there are four goals in life (known as Purusharthas), but they are perhaps best understood as three paths to a single destination. The final end of life, the goal of goals (parama-puruṣārtha), is Moksha, which means liberation from the cycle of rebirth. The path to Moksha, then, requires three things: Kama (pleasure and joy), Dharma (righteousness, good deeds and duty) and Artha (material wealth and prosperity).
What Hinduism makes clear is that without wealth or money, it is much more difficult to enjoy life and be fully Dharmic. Those who are completely poor have few resources to satisfy Kama. The expression: "Money can't buy happiness" is probably untrue. Of course it helps. For Hinduism, only when we have money can we fully enjoy life and fully help other people.
Reluctant ownership
Në budizëm, paraja në vetvete nuk ka asgjë thelbësisht të keqe, por ka diçka që nuk shkon me dëshirën për të. Një nga këshillat qendrore të Budizmit është të shkëputemi nga bota e gjërave materiale sa më shumë që të mundemi. Ne duhet të synojmë të përqendrohemi në kapërcimin e realitetit tonë të zakonshëm (i cili ndoshta është iluziv, gjithsesi) dhe në ndjekjen e iluminizmit. Siç na këshillon Dhammapada, “Nuk ka zjarr si epshi, nuk ka zinxhir si urrejtja, nuk ka kurth si mashtrimi dhe asnjë përrua si dëshira shfrenuar”. Lidhja me familjen, miqtë, pasurinë dhe, po, paratë është një mënyrë e sigurt për të mos e lënë kurrë Samsaran (ciklin e rilindjes).
Por ka një tjetër këshillë të Budizmit që është mjaft delikate. Ndërkohë që nuk duhet të lidheni me paratë, mund të dalloni gjithashtu potencialin e madh për të mirën e parasë. Në të njëjtën mënyrë që hindutë besojnë se Artha është e nevojshme për Dharman, disa budistë pohojnë se bërja e pasurisë është e mirë për sa kohë që rishpërndahet dhe përdoret virtytshëm.
Ai që ju jep pasurinë tuaj
Nuk ka asgjë të gabuar me pasurinë si në tekstet e hebrenjve ashtu edhe në Tanakh. Paratë dhe pasuritë, si të gjitha gjërat, duhet të jepen dhe të merren nga Zoti. Siç thotë Ligji i Përtërirë 8:18, “Por kujtoni Zotin, Perëndinë tuaj, sepse është ai që ju jep aftësinë për të prodhuar pasuri.” Ndryshe nga krishtërimi dhe islami, hebrenjtë nuk u ndaluan kurrë së dhëni para, prandaj, historikisht, ata morën rolin e bankierëve dhe huadhënësve.
Por askund në judaizëm nuk inkurajohet lakmia apo egoizmi. Ndërsa Levitiku 19 lejon pronësinë e tokës dhe prodhimin e verës, ai u thotë gjithashtu judenjve që të lënë një pjesë të pasurisë “për të varfërit dhe të huajt”. Ndërsa Eksodi 22 lejon dhënien e parave, ai gjithashtu thotë: “Nëse i jep hua ndonjërit nga njerëzit e mi që është i varfër… nuk do të kërkosh interes prej tij.” Bamirësia, mirësia dhe përdorimi i pasurisë për të mirë shfaqen vazhdimisht, nga dijetari Maimonides e deri te rabinët e sotëm. Në qendër të shumë hebrenjve që praktikojnë është ideja e tzedakah. Tzedakah nuk është thjesht bamirësi (është gjithashtu), por edhe ndërgjegje shoqërore dhe drejtësi – një vetëdije dhe pasion për ta bërë botën më të mirë.
Më e lehtë për një deve
Për shkak se krishtërimi është një nga fetë më të njohura në botë, është shkruar shumë për hipokrizinë në mënyrën se si i qaset parasë. Jezusi ishte djali i varfër i një marangozi të varfër në një provincë të varfër të Perandorisë Romake. Tek Mateu, ai tha qartësisht: “Nuk mund t’i shërbesh Perëndisë dhe parasë” dhe: “Është më e lehtë për një deve të kalojë nëpër vrimën e gjilpërës, sesa për një të pasur të hyjë në mbretërinë e Perëndisë”. Një nga Etërit më të mëdhenj të Kishës – Agustini – madje e krahasoi dashurinë për para me idhujtarinë (e cila, në atë kohë, dënohej me vdekje).
And yet, the Catholic Church today has $3 billion in financial assets and immeasurable wealth if you consider the sale value of its church property, art, relics and other objects. Bill Gates, Beyonce and Chris Pratt are all practicing Christians. Everyone has a penny or two saved. How do Christians understand this? As with Judaism, many Christian theologies focus on the idea of "stewardship." God gives wealth and (in some strains of Protestantism) even reward to those who work hard. It is up to us to use that money well and for good deeds. Timothy (famous for the phrase “the root of all evil”) even implies that being rich is good, as long as it is not accompanied by arrogance and a departure from God. Wealth and money are not bad, but they should be used well. They may even allow you to do well.
Do not consume each other's wealth unjustly
Given that it is the last of the three Abrahamic religions, it should come as no surprise that Islam is similar to Judaism and Christianity in the way it views money. Like them, wealth is not bad in itself (Harām), but it can be ill-taken (mal-Harām), ill-spent (tabdhir), or squandered on vain things (israf). The Qur'an says: "Wealth and children are the ornaments of this world's life" and advises: "Do not allow your wealth and children to distract you from the remembrance of Allah."
One of the "Five Pillars of Islam" (which are the basic beliefs and behaviors of Muslims) is known as Zakat. This is obligatory charity, where all Muslims must give a portion of their wealth (traditionally 2.5% of their wealth) to charity or the poor. Foolish are those who do not give their zakat, because as the hadith (Bukhari) says: "Whoever is enriched by Allah and does not pay the zakat of his wealth, then on the Day of Judgment his wealth will become like a poisonous snake with two black dots above the eyes. The snake will encircle his neck, bite his cheeks and say: "I am your wealth, I am your treasure". Which is the nightmare of nightmares. / big think – bota.al
Happening now...
America may withdraw from Europe, but not from SPAK
ideas
Who is the Surrel Rabbit?
The two wrong paths of the opposition with the Ombudsman
top
Alfa recipes
TRENDING 
services
- POLICE129
- STREET POLICE126
- AMBULANCE112
- FIREFIGHTER128
