Meta warns about the maritime issue with Greece: Lack of transparency, Albania's interests are at risk!

2025-12-06 17:20:32 / POLITIKË ALFA PRESS

Meta warns about the maritime issue with Greece: Lack of transparency,

The President of the Freedom Party, Ilir Meta, has raised concerns about the way the maritime issue with Greece is being handled, accusing the government of a lack of transparency and actions that, according to him, could harm Albania's interests.

Meta recalls that he has followed the issue for 13 years, from the position of Foreign Minister to that of President. He warns that if Albania goes to the Hague Court for “the entire issue”, the 2018 agreements risk being abrogated, including the straight baseline and 40 km² of maritime area.

The former president appeals that the issue not be treated as a "secret tender" and calls on institutions to act with transparency, especially the Ministry of Foreign Affairs, ahead of the visit to Athens.

Ilir Meta's reaction:

????̧????̈???????????????????????? ???? ?????????????????????? ???????
???

Due to state duties, I have been obliged to follow this issue for almost 13 years, from high positions, from Minister of Foreign Affairs in September 2009 to President of the Republic until July 2022.

The last official act I took as President of the Republic was the official, nominal information of each member of the Assembly regarding the progress of this issue during the five years that I served as President of the Republic.

This act aimed not only to achieve transparency, but also to raise awareness of the importance of the attention that this extremely complicated issue required, but never from me.

It is known that thanks to the Socialist Party's appeal, the Constitutional Court was invested by issuing a special constitutional decision as the sole guide for the principles and paths of negotiation, up to the detailed definition of the role of each state institution.

In respect of these constitutional obligations, I have cooperated with the Government, also granting authorization for the creation of the negotiating group.

But surprisingly, in 2018, the Greek side sought to operate on the basis of political will, which was not the competence of the negotiating group.

In these new circumstances, as President of the Republic, I expect to meet with Prime Minister Rama to move towards resolving this issue, which now had only one path, the Prime Minister's authorization to lead the negotiations.

For me, this was completely logical, considering that the Prime Minister was also the bearer of the will of the majority in the Assembly, whose role was and remains inevitable in any such agreement.

Por dakordësia e këtij takimi jo vetëm që nuk u shoqërua kurrë me një kërkesë për autorizim nga Kryeministri dhe Qeveria, por përkundrazi, u shoqërua me një ndërprerje të njëanshme të komunikimit institucional për këtë çështje, për të vazhduar më tej me dizinformacione ndaj palës greke sikur Presidenti i Republikës bllokonte procesin, aq sa Z. Avramopulos u habit pas takimit me mua për dy histori krejt të ndryshme që dëgjonte për të njëjtën çështje.

Jo vetëm kaq, por Qeveria vazhdonte sjelljet e saj jotransparente dhe Kryeministri, si shejtan-budalla, bënte edhe deklarata publike për këtë çështje, të cilat mund të rëndonin pozitën e shtetit shqiptar në gjykatat ndërkombëtare.

Aq shumë ishte helmuar pala greke me dizinformacione sa Ministri i Jashtëm atë kohë, Z. Dendias, në Maj 2022, pasi i refuzoi Ministres së Jashtme modifikimin e dakordësisë së 20 Tetorit 2020 që kishte arritur me Kryeministrin Rama, deklaroi se puna për mbylljen e Marrëveshjes së Detit do të fillonte sapo në zyrë të hynte Presidenti i ri i Shqipërisë (pra të ikte Meta).

Sot që unë po shkruaj këto rradhë kanë kaluar tre vjet e gjysmë që nuk jam në zyrën e Presidentit, por jam në një “zyrë” të re edhe për shkak të (mos) Marrëveshjes së Detit.

Meqenëse këtu në “zyrën” e re, u informova nga mediat shqiptare, të cilat ishin informuar nga mediat dhe autoritetet greke, për vizitën e afërme të Ministres së Jashtme të vendit tonë, ku theksohej se temë kryesore do të ishte edhe Çështja e Detit, vetëm në interes të suksesit të kësaj vizite, por edhe mbrojtjes konstruktive e legjitime të interesave sovrane të Shqipërisë, do të doja të ndriçoheshin sa të ishte e mundur disa pyetje dhe disa çështje jetike, për të cilat nuk flitet askund.

Në 20 tetor 2020, Rama-Dendias ranë dakord të shkojnë në Hagë për Detin, si dhe të shkojnë për gjithë çështjen, duke bërë kështu NUL negociatat dhe dakordësitë e vitit 2018.

Kur u mor vendimi nga Kryeministri, nuk kishte dhe ende nuk ka (në dijeninë time) grup negociator.

Pas autorizimit duhet të ngrihet Grupi Negociator për hartimin e Marrëveshjes Speciale të ratifikuar nga dy vendet dhe që i paraqitet Gjykatës Ndërkombëtare.

Kjo Marrëveshje përmban pyetjet për gjykatën, që zakonisht kërkon zgjidhjet për mosdakordësitë.

???????????????????????????? ???? ???????????????????????????????????????????????????? ???????????????? ????????̈???? ????????̈ ???????????????????????? ????????̈ ????????????????̈ ????????̈???? ????????̈ g????????????????????̈ ????̧????̈???????????????????????? ????̈????????????????̈ ????????????????????????̈ ???????????????????????????????????????????????? ????????̈ ???????????? ???????????????????????????????????????????? ???????????? ???????????????????????????? ???? ???????????????????????? ???????????? ????????̈???????????????????????????? ???????????????????????????????????????????????? ???? ???????????????????????????????? ????????̈ ???????????? (???????????????????????? ????????̈ ????????????????????).

Çfarë u arrit në vitin 2018 sipas dijenisë time?

U reflektuan vendimet e Gjykatës Kushtetuese:

Titulli i Marrëveshjes, parimi i delimitimit, me distanca të barabarta dhe korrektuar për Equitenë, u hoq neni 2 i Marrëveshjes, u vlerësua kufiri në Gjirin e Ftelias.

????????̈????????????????̧ ????????̈????????????????, ???????????????????????? ???????????????????? ????????????????̈???? ???? ????????????????????????̈ ????????????????̈ ????????̈ ????????????????????????̈????????????????̈ ???????? ???????????????????? ???????? ????????² ???????????? ???????? ????????????????̈ ???????????????????????????? ????????̈ ???????????????????? ???? ????????̈???????????????????? ???????????????????????????????????????? ???? ???????????????????????????????? ???? ???????????????? ????????̈???? ????????????????????????????̈ ????????????????̈????????????????̈.

U dakordësua teksti i Marrëveshjes, vija me distanca të barabarta, si dhe parimi i Equitesë për shkëmbinjtë në detin territorial dhe ishujt në Shelfin Kontinental dhe ZEE.

????̧????????????????̈ ???????????????????? ????????̈???????? ????????????????????????????̈ ????????̈???? ????????̈ ????????????????????????̈ ????̧????̈???????????????????????? ????????̈ ????????????????̈?

????????????????????????????̈????????????????̈ ???? ???????????????? ????????̈???????????? ???????????? ???????????? ???? ????????????????????????̈ ????̧????̈???????????????????? ???????????????????????????????????????????????? ????????????????????????????????????????̈????????.

???????????? ????????̈???????????????????????????????? ???? ???????????????????????????????????????????? ????????̈ ???????????????????????????????? ???????????????? ????????̈ ????????????????????-????????????????????̈????????????????????????.

???????????? ????????????????̈???????????????????????? ???????? ????????², ???????????????????? ????????????????????????????????????????̈ ????????̈ ???????? ????????????̈???????????????????? ???????????????? ???? ????????????????????????̈ ????????????????̈.

Nëse shkohet për të gjithë çështjen në Hagë, vija e drejtë bazë do të përbëjë mosdakordësi dhe do merret në shqyrtim nga GJND dhe gjasat janë ta rrëzojë. (precedenti Somali- Kenia).

???? ???????????????????????? ????????????????????̈???????? ????????̈ ???????????????????????? ????????̈ ????????????̈????????????????̈ ????????????????̈???? ???? ????????????????????????̈ ????????????????̈ ????????̈ ????????????????????????̈????????????????̈ ????̈????????????????̈ ????????????̈ ???????????????????????? ????????????????????????????.

Ndërkohë që Greqia e njohu në negociatat e 2018, sepse nuk kishte mundësi ta kontestonte në rrugë diplomatike.

????????̈???????????????? ???????? ????????̈ ???????????????????????????????????? ???????????? ???????? ????????². (????????̈?????????????)

????????̈????????̈ ?????

It was precisely this report and the conclusion of "Omnis Strategy" that forced the Foreign Minister, Ms. Olta Xhaçka, in May 2022, to ask her Greek counterpart, Mr. Dendias, to modify the Rama-Dendias agreement of October 20, 2020, which was rejected by the latter, who was eagerly awaiting the departure of the President of the Republic.

Since it has been four years since we paid 3 million euros to "Omnis Strategy", when will we be familiar with its conclusions and assessments?

Does the President of the Republic have this full report? Does the Speaker of the Assembly have it?

What about the Chairmen of the Parliamentary Groups? What about the Laws Committee? What about the Foreign Affairs Committee?

Are these institutions and officials aware, due to their duties, whether Greece has submitted a draft of the Special Agreement for negotiation?

What about the content of the draft MEPJ agreement?
What will be taken to The Hague?
For the entire issue or only what was not agreed upon in 2018?
Is there any consistency and on what issues between the Greek and Albanian drafts for the Special Agreement?

???????? ??????????????????? ?????

Therefore, in a transparent, constructive and professional manner, help the Foreign Minister have a successful visit to Athens.
Even a consultation with the 2018 negotiators would not be a waste of time. Likewise with the honorable former members of the Constitutional Court.

Happening now...

ideas