Lack of morality as a shield for Balluk

2025-12-23 13:01:56 / IDE NGA BLENDI KAJSIU
Lack of morality as a shield for Balluk

The essence of the debate between me and my colleague Baton Haxhiu is whether Ms. Balluku should continue to hold the position she has after the scandal that has erupted in her ministry for more than a year. I say yes. Baton says no. 

In response to my argument that Ms. Balluku should respect a minimum political standard (originally set by Ilir Rusmajli in 2007 and Ilir Meta in 2011) and resign, Baton Haxhiu argues that in the Albanian context there is no difference between a moral standard and a prior conviction or prejudice. For Baton, respecting a moral standard translates into prison, detention, prior conviction and prejudice.

According to him: “When the moral standard is translated into removal from office, public delegitimization and institutional pressure before the court speaks, it produces the same effect as a prior conviction.” The conclusion that follows from this logic is that Balluku should not resign because otherwise he will be convicted by the court, delegitimized, imprisoned or detained. 

In other words, what Batoni is essentially arguing is that Ms. Balluku should be kept in her position to avoid prior conviction, mistrial, or criminal punishment. This is in fact the definition of corruption itself, the clinging to power for personal gain rather than for the public interest. 

It is an argument that is as ethically flawed as it is empirically untrue. Ethically, the fulfillment of a moral standard cannot be determined in terms of the consequences it has for me as an individual. In other words, I cannot be honest only when it interests me. This is not honesty, but hypocrisy.

In this case, Balluk's resignation cannot be determined by the effects it may have on Balluk as a person, whether unjust or undeserved. It is not Balluk's troubles that determine the standard of resignation, but the integrity and credibility of the public office she temporarily holds. 

If resignation is given only when it is in the interest of the official and not when it is in the interest of the public and democracy, it disappears as a political standard. According to this logic, Berisha should not step down as leader of the DP because that way he avoids punishment from SPAK. 

The other problem is that Batoni's premise that in Albania the standard or political morality of resignation produces punishment, prejudice, or detention is completely untrue, but let's refer to concrete facts. 

As in the case of Erjon Veliaj and Belinda Balluku, the detention and the request for arrest did not come as a result of their resignation. On the contrary, they were arrested or detained because they did not resign. So they are not victims of their excessive political morality, on the contrary.

Në rastin e Ballukut SPAK kërkoi thjesht masën e pezullimit nga detyra ndërkohë që zhvillohej hetimi. Ishte refuzimi i Ballukut për tu dorëhequr që e çoi SPAK-un tek kërkesa e arrestimit. Nëse ajo do ishte dorëhequr SPAK-u nuk do kishte argument për të kërkuar arrestimin e saj për presion dhe eleminim provash.

Pra është krejt e kundërta e asaj që pretendon Batoni. Nuk është dorëheqja që i ka çuar zyrtarët tanë në paraburgim, por kapja me thonj pas pushtetit. Politikanët tanë paragjykohen nga opinioni publik sepse nuk i shqiten pushtetit, jo sepse japin dorëheqje me tepricë. Në rastet e rralla kur ata japin dorëheqje, siç ishte rasti i Fatos Nanos, ata nderohen gjerësisht pavarësisht problemeve të shumta që kanë pasur si individ.

Në fakt, dorëheqja do përbënte një standart politik që mund të përmirësonte edhe standartet tona juridike, sepse i eleminon SPAK-ut një nga argumentet themelore që përdor për paraburgimin shpesh abuziv. E kam fjalën për argumentin se të pandehurit përdorin pushtetin për të prishur provat.

Ndaj ndryshe nga Batoni unë nuk e shikoj as moralin dhe as standartet politike si burimin e arrestimeve, paraburgimeve apo të paragjykimeve. Përkundrazi është mungesa ulëritëse e moralit dhe koherencës politike që na ka çuar drejt burgimit, paraburgimit, mosbesimit, paragjykimit dhe paradënimit të zyrtarëve publik dhe të politikanëve.  

Ky fenomen është akoma më i qartë në rastin e znj. Balluku. Ministria e saj ka më shumë se një vit që është përfshirë në një nga skandalet më të rënda të qeverisjes socialiste, që më 14 mars të vitit 2024 kur SPAK arrestoi Evis Berberin ish kreun e Autoritetit Rrugor Shqiptar, dhe krahun e djathtë të znj. Balluku, për kalimin e fondeve publike në kompanitë e tij private. Këtu fillon skandali në Ministrinë e Infrastrukturës që më pas përfshin edhe zyrtarë të lartë të tjerë në këtë ministri dhe arrin deri tek vetë ministrja. 

Përballë lumit të evidencës që është botuar nga media dhe furnizuar nga SPAK, herë legalisht dhe here me rrjedhje ilegale, që tregon kapjen e plotë të procesit të tenderimit, kemi një heshtje shurdhuese nga ministrja në fjalë. Asnjë konferencë për shtyp, asnjë intervistë në media, asnjë debat me gazetarë apo qoftë edhe një takim me votuesit e saj ku ti shpjegojë se ato që thuhen në media nuk janë të vërteta. 

Nuk bëhet fjalë thjesht për mbrojtjen e saj individuale, bëhet fjalë për përgjegjësinë politike që kanë zyrtarët e lartë që të jenë transparent me publikun dhe votuesit e tyre. Ministrja Balluku e ka detyrim politik (edhe pse jo ligjor) të sqarojë dhe sigurojë qytetarët se paratë e tyre nuk po shpërdorohen, se siguria dhe cilësia e tuneleve dhe e rrugëve nuk është ngrënë nga korrupsioni.

So I don't understand where colleague Baton Haxhiu finds the excess of political morality in the case of Ms. Balluku. All the facts made public in the media show us that the political and public morality of the minister during the exercise of her duties has been non-existent, if we judge by the way the tenders were awarded. 

In the face of these facts, the main argument produced so far by the media and voices close to the government is "The phone conversations are not files," because they were obtained illegally. So the public is simply called upon to ignore everything they have seen and heard in the media.

Since the scandal broke, Ms. Balluku has ignored even the most minimal political standard, which is to face the judgment of public opinion. This confrontation means transparency with citizens through interviews, confrontation with journalists or through press conferences. 

Today she refuses to resign even though she is facing serious charges, even though her entire ministry is embroiled in a mega-scandal about which she has not given any convincing explanation in public. Not to mention the fact that in her current position she has the ability to exert pressure on witnesses and harm the investigation process. 

Under these conditions, I find it surprising that the prejudice, pre-trial detention, arrest or detention of Ms. Balluku is a product of the excess of political morality in our public space. 

On the contrary, all of this seems to me to be consequences of the lack of even minimal political standards in the way the Rama government and the minister in question are dealing with the scandal that has engulfed them for more than a year./ Lapsi.al

Happening now...

ideas