The problem is not SPAK but corruption

2025-11-26 18:52:16 / IDE NGA BLENDI KAJSIU
The problem is not SPAK but corruption

If you listen to our media-political ecosystem, every time SPAK initiates an arrest or investigation of a senior politician, the impression is created that the fundamental problem in Albania is not corruption but SPAK. 

Both on the left and on the right, SPAK is sometimes accused of staging a coup against the opposition, sometimes of staging a coup against the constitution, sometimes of being the prime minister's tool to attack Berisha, sometimes of being his tool to purge the SP of rivals, and sometimes of being a tool of Duman and the prosecutors for personal revenge against well-known politicians. 

There is also no shortage of those who accuse SPAK of building a Republic of Prosecutors that will apparently replace the Rama Republic, leaving us without the point of democracy. Not to mention the Berisha propaganda that has long denounced SPAK as a criminal structure headed by the criminal mastermind Dumani. 

There is a huge uproar coming from almost all sides, which deals much more with SPAK than with the corruption that this institution is exposing.  

So instead of SPAK's investigations sparking a debate about the phenomenon of state capture, privatization of public office, or corrupt business-political connections, most of the debate focuses on SPAK. 

To be clear, I am not arguing that SPAK and its actions are beyond criticism. Many of this institution's detentions, especially those of Ilir Meta and Erjon Veliaj, are increasingly prolonged and difficult to justify. 

Wiretapping such as that of members of the Constitutional Court without court approval is also dangerous in a democratic system. Therefore, a legal and political debate regarding the powers and practices of SPAK is of course important, especially regarding the detention and wiretapping of judges.

But such a debate does not happen because all parties do not seem to be interested in reforming or improving SPAK, but in denouncing it every time it uncovers a corrupt affair. It is strange to see that as soon as SPAK uncovers a corrupt affair, the debate immediately shifts from the phenomenon that SPAK has uncovered to the political game that lies behind the "strike" of SPAK, to accusations of a constitutional coup or a republic of prosecutors. 

This also happened with the accusation, investigation and suspension of Deputy Prime Minister Balluku. What SPAK brought to light is a practice that everyone knows exists, determining the winners of the tender by drawing the finger and not by competition. 

Of course, it is up to the court to determine administrative or criminal liability in a specific case. The fact remains, however, that even the most ardent supporters of the government do not deny that from the evidence that has emerged in the media, it is clear that these tenders are determined and not competitive.

Shumë nga mbrojtësit e Znj. Balluku na thonë vazhdimisht se po bëhet gjueti shtrigash, se evidenca, tekstet dhe mesazhet janë nxjerrë nga konteksti. E megjithatë deri tani nuk kemi parë asnjë kontekst që të na tregojë se nuk kemi të bëjmë me përcaktimin e fituesit të tenderave me gisht. 

Është e vështirë të besosh se e gjitha kjo është produkt i censurës mediatike ndaj qeverisë.  Ndaj arësyetimi ta do që këtu mungon konteksti shfajësues i shumë përfolur, se përndryshe qeveria do kish gjetur një media ku do mund ta botonte.

Në këto kushte debati publik duhej të fokusohej mbi fenomenin korruptiv që ka zbuluar SPAK, që duhet thënë se fatkeqësisht është një praktikë e normalizuar në qeverisjen tonë. Duhet të kishim debate mediatike, jurdike dhe parlamentare mbi praktikat e tenderimit dhe se si ato duhet të përmirësohen për të evituar korrupsionin në të ardhmen. 

Dhënia e tenderave me gisht dhe jo me konkurrencë të ndershme, për arësye sa korruptive edhe politike, është një nga plagët e thella të qeverisjes sonë që ka deformuar jo vetëm shtetin por edhe politikën, biznesin dhe për pasojë edhe demokracinë shqiptare. 

Në rastin konkret një nga përfituesit korruptiv të tenderit të unazës është një biznes pranë familjes Berisha.  Kjo na bën të dyshojmë se këtu kemi të bëjmë me një lidhje okulte qeveri-biznes-opozitë që hedh në erë të gjithë llogjikën demokratike të përplasjes pozitë-opozitë. Ndaj ky do duhej të ishte kryedebati i sferës sonë publike sot. 

E megjithatë në vend që të kemi debate në lidhje me kapjen e shtetit, apo me trekëndëshin okult PS-biznes-PD, shumica e debatit është zhvendosur tek puçi kushtetues apo tek Repubika e Prokurorëve që po vendos SPAK me pezullimin e Ballukut. Të krijohet përshtypja se SPAK në vend që të godasë korrupsionin po godet Kushtetutën dhe politikën.

Që pezullimi i Ballukut ha një debat juridik është mëse e vërtetë. Në kuadrin tonë ligjor ka një nen në kodin e procedurës penale që e justifikon këtë pezullim. Ka edhe një nen në Kushtetutë që i jep imunitet ministrave dhe që mund të interpretohet si pengesë për pezullimin e Ballukut nga detyra. 

Ndaj është mëse e arësyeshme që çështja të shkojë për interpretim në Gjykatë Kushtetuese, siç duket se do të ndodhë. Pra nuk kemi të bëjmë aspak me puç kushtetues apo me grusht shteti. Puçi Kushtetues nënkupton një shkelje flagrante dhe arbitrare të Kushtetutës që nuk respekton as kuadrin ligjor dhe as hierarkinë institucionale të gjyqësorit. Ndërkohë që në rastin konkret masa e pezullimit është dhënë nga gjykata përkatëse, dhe jo nga prokurorët, në bazë të një neni që qartësisht e lejon pezullimin e nënpunësve publik, edhe pse ky nen mund të bjerë ndesh më ndonjë tjetër nen të Kushtetutës. 

But this decision will also be interpreted by the Constitutional Court, which will eventually decide whether the suspension is constitutional or not. We are dealing with a deeply normal process within the legal and constitutional framework that ultimately does not produce any overturning of the constitution, but rather clarifies and consolidates it.

Even less do we have to do with the establishment of a republic of prosecutors that imposes on the prime minister or the Socialist Party the names of those who should govern. It is and remains the competence of the prime minister to appoint another deputy prime minister. Balluk's suspension does not transfer this competence to SPAK and even less does it overthrow the SP from power.

The idea that SPAK is determining who should be in power and who in opposition is a product of the normalization of the personalization and privatization of our public scene by Rama, who has become synonymous with power, and Berisha, synonymous with the opposition.  

It is the normalism of personalizing power that translates the investigation of Berisha and Rama by SPAK into an investigation of the executive and the opposition. As if the arrest of Rama or Berisha is identical to the arrest of the SP and the DP, which are in fact the source of the executive and the opposition. 

According to this logic, Rama's eternal re-election as head of the executive and Berisha's eternity as head of the opposition are pure products of Albanian electoral will. Therefore, if SPAK arrests these characters for corruption and forces our parties to refresh the political scene, then it destroys Albanian democracy, which cannot exist beyond the Rama-Berisha duo.

For this reason, the debate often focuses on the blow that SPAK is making to Rama, Berisha, democracy, the constitution, the opposition, or the executive branch, and not on the blow that this institution is making to corruption. 

Under these conditions, the impression is created that the problem of our democracy is SPAK and not the corruption of our traditional political class, which is incapable of producing an opposition leader, prime minister or minister who is not tainted by corrupt affairs or abuse of power./ Lapsi.al

Happening now...