Ukraina e pas luftës / Makthi i Putinit, një demokraci sllave në kufijtë e tij

Rezultati përfundimtar i luftës në Ukrainë është i pamundur të dihet, por një rezultat që tani as që mund të shtrohet, është një fitore totale ruse. Qeveria e Ukrainës nuk do të rrëzohet. Edhe pse mund të humbasë kontrollin e një pjese të territorit të saj për një kohë (ose edhe përgjithmonë), Ukraina do të vazhdojë të ekzistojë si një shtet sovran. Ukrainasit po tregohen jashtëzakonisht elastikë. Por thjesht këmbëngulja si shtet nuk mjafton; ajo që i duhet Ukrainës nuk është vetëm mbijetesa, por ringjallja. Siç ka sugjeruar LarryDiamond i Universitetit të Stanfordit, pushtimi rus i Ukrainës padashur mund të "nisë një valë të re përparimi demokratik". Por kjo nuk do të ndodhë vetiu. Qeveria në Kiev dhe partnerët e saj duhet të fillojnë planifikimin për një rindërtim të pasluftës që do t'i mundësonte Ukrainës të bëhet pikërisht ajo që presidenti rus Vladimir Putin i frikësohet më shumë: një histori suksesi sllav në kufirin e tij.
Pengesat për rimëkëmbjen e Ukrainës janë të frikshme. Pjesë të vendit janë bombarduar qëllimisht nga artileria ruse. Qyteti port i Mariupolit ka qenë i rrethuar për më shumë se 40 ditë, por marinsat e tij të paarmatosur dhe të pafurnizuar dhe Batalioni Azov refuzojnë të kapitullojnë. Ndërsa trupat ruse u tërhoqën nga Kievi, ata lanë pas një peizazh të zhveshur dhe trupat e gjymtuar të qindra civilëve në Bucha. Më shumë se dhjetë për qind e popullsisë prej 41 milionë banorësh të vendit është larguar nga vendi. 7.1 milionë ukrainas të tjerë kanë ikur nga shtëpitë e tyre dhe janë zhvendosur brenda vendit, duke pritur konfliktin në rajone më të sigurta të vendit. Sipas presidentit ukrainas VolodymyrZelensky, deri në 3,000 ushtarë ukrainas janë vrarë. Ekonomistët vlerësojnë se lufta ka shkaktuar 80 miliardë dollarë dëme vetëm në infrastrukturën e Ukrainës.
Ka shumë shtete të shkatërruara që u rindërtuan me ndihmë të konsiderueshme nga jashtë: mendoni për Gjermaninë pas Luftës së Dytë Botërore, ose Bosnjën dhe Kosovën pas konflikteve në ato vende në vitet ‘90. E njëjta gjë mund të ndodhë në Ukrainë. Por do të duhen më shumë se vetëm para nga jashtë për të ringjallur Ukrainën, e cila urgjentisht do të duhet të trajtojë tre problemet kryesore që e penguan atë përpara luftës: korrupsioni, qeverisja e dobët dhe gjykatat e rrënuara.
Nga kriza në mundësi
Kur nisi pushtimin në shkurt, Putini me sa duket besonte se forcat ruse do të ishin në gjendje ta pushtonin shpejt Kievin dhe të zëvendësonin Zelenskyn me një kukull të butë. Në vend të kësaj, Kievi qëndron dhe Zelenskygëzon respektin e botës jo vetëm për guximin dhe trimërinë e tij fizike, por edhe për retorikën e tij sfiduese dhe të papërmbajtur. Në gjashtë javë, rusët kanë arritur të marrin vetëm një qytet të madh, Kherson.
Këtë javë forcat ruse nisën një sulm më të përqëndruar në Ukrainën lindore. Nëse Ukraina mund të vazhdojë të mbajë territorin e saj dhe të tërheqë ushtrinë e Putinit, Rusia përfundimisht do të mbetet pa forca të afta dhe do të detyrohet të bëjë lëshime të mëdha në tryezën e bisedimeve. AndriyZagorodnyuk, ministri i parë i mbrojtjes i Zelenskit, ka vlerësuar se forcat tokësore ruse mund të mbeten pa njerëz të aftë në dy deri në tre muajt e ardhshëm. Federata Ruse ka 300,000 forca tokësore dhe ka dërguar afërsisht gjysmën e saj për të luftuar në Ukrainë. Putini nuk mund të dërgojë më shumë pa u mobilizuar plotësisht – një hap që do të kërkonte krijimin e një drafti në shkallë të gjerë të meshkujve të kualifikuar. Por ai e ka vendosur veten duke e deklaruar situatën në Ukrainë si një "operacion special ushtarak", jo një luftë, gjë që e pengon atë me ligj nga kryerja e një mobilizimi të plotë. Opinioni publik rus – edhe pse në masë të madhe mbështet luftën – nuk ka gjasa të miratojë një draft kur televizioni shtetëror po e siguron vendin se operacioni po shkon mirë. Edhe nëse Putin fillon një draft, forcat e tij nuk do të përgatiten menjëherë për luftime serioze.
Megjithëse Ukraina do të vazhdojë të luftojë kundër Rusisë, luftimet e rënda duket se do të kufizohen në Donbas për fazën tjetër. Putin gjithashtu do të donte qartë të bënte një tjetër vrapim drejt Kievit. Ndërsa trupat tokësore ruse fokusohen në arritjen e përfitimeve në Donbas, Moska do të vazhdojë të sulmojë me raketa në të gjithë Ukrainën për të ndërprerë linjat e furnizimit që transportojnë armatimin e nevojshëm nga Perëndimi dhe për të tentuar të thyejë vendosmërinë e popullit ukrainas. Është e mundur që lufta tëmund të zvarritet për muaj apo edhe vite.
Edhe pse luftimet vazhdojnë, miqtë perëndimorë të Ukrainës, institucionet financiare ndërkombëtare dhe ukrainasit që nuk janë të përfshirë në luftime duhet të fillojnë të zbatojnë planet e rindërtimit sa më shpejt të jetë e mundur. Zelensky synon të forcojë ekonominë, duke përfshirë rindërtimin e rrjeteve të transportit, dhe Banka Botërore kohët e fundit u zotua të krijojë një paketë urgjente ndihme prej 1.5 miliardë dollarësh dhe tha se është "gati të ndihmojë Ukrainën me rindërtimin kur të vijë koha". Por një fluks gjigant ndihmash të huaja nuk do të ndihmojë, në vetvete, të lulëzojë demokracinë në Ukrainë. Para luftës, vendi ishte i penguar nga qeverisja e tmerrshme dhe ekonomia premtuese e Ukrainës ka pasur gjithmonë performancë të dobët.
Në mënyrë paradoksale, pushtimi rus mund të ofrojë një mundësi për hapin demokratik dhe ekonomik përpara që Ukraina nuk ka mundur kurrë ta realizojë. Vendi u bë i pavarur vetëm në vitin 1991 dhe ka patur disa përpjekje të mëdha për reforma, por nuk ka përjetuar kurrë një përparim transformues. Këtë herë mund të jetë ndryshe. Shumë varet nga Zelensky. Nganjë president mediokër që u përpoq të konsolidonte pushtetin përpara luftës dhe të ngadalësonte reformat, që atëherë ai është shndërruar në një udhëheqës frymëzues. Ka modele që mund ta udhëheqin atë në këtë fazë tjetër të frikshme, ai duhet të shikojë nga perëndimi dhe nga historia – veçanërisht ajo e Gjermanisë.
Rindërtim më i mirë
Duke dalë nga rrënojat e Luftës së Dytë Botërore, Gjermania Perëndimore përjetoi Ëirtschaftsëunder, ose "mrekullia ekonomike", që e çoi atë në radhët e para të fuqive ekonomike globale. Stimulimi fillestar për rimëkëmbjen u sigurua nga Plani Marshall i pasluftës, i cili ofroi miliarda ndihmë për Evropën Perëndimore, edhe pse Stalini e ndaloi bllokun lindor ta pranonte atë. Ndërsa Gjermania Lindore ndoqi modelin komandues-ekonomik sovjetik duke kolektivizuar bujqësinë dhe shtetëzimin e industrisë së rëndë, Gjermania Perëndimore ndoqi kursin e kundërt. Në vitet ‘50, kancelari KonradAdenauer dhe ministri i tij vizionar i ekonomisë, LudëigErhard, kryesuan atë që shpejt u bë një fuqi ekonomike. Një politikë tregtare e liberalizuar amerikane hapi tregje të reja industriale për Gjermaninë Perëndimore dhe futja e një ekonomie sociale të tregut siguroi stabilitet në vend. Ky version gjerman i neoliberalizmit mbështetej në infuzionet e ndihmës së huaj, por edhe në sundimin e ligjit; investimet në vepra publike, duke përfshirë spitalet, hekurudhat dhe aeroportet; dhe një shtet ndërhyrës që mund të siguronte, ndër të tjera, që oligarkët e mundshëm nuk mund të shtrembëronin tregjet e lira. Rezultati ishte se nga fundi i viteve ‘50, Gjermania Perëndimore ishte bërë sinonim i prosperitetit.
Ukraina mund të ndjekë një rrugë të ngjashme – dhe gjithashtu të shmangë disa nga grackat e rindërtimit të pasluftës të Ballkanit Perëndimor, ku papunësia e të rinjve mbetet në shifra dyshifrore, krimi i organizuar transnacional po lulëzon dhe udhëheqësit lokalë shpesh i rezistojnë transparencës dhe reformës reale ekonomike. Si mund të bëhet kjo? Kievi duhet të shmangë vënien në krye të procesit të rindërtimit të heronjve por të papërvojë të luftës dhe Perëndimi duhet të kërkojë një të dërguar special me përvojë në menaxhimin e miliarda dollarëvendihmë nga donatorë të shumtë për të mbikëqyrur një Plan Marshall për Ukrainën - ose, si TimothyGartonAsh ka sugjeruar, Planin Zelensky.
Disa nga hapat e nevojshëm për rilindjen e Ukrainës janë të dukshme: vendi nuk e ka përqafuar kurrë sundimin e ligjit dhe sistemi i tij gjyqësor mbetet i mbushur me korrupsion. Pas luftës, asetet do të jenë të lira dhe do të ketë mjaft interes nga investitorët ndërkombëtarë. Por pa gjykata të drejta, askush nuk do të konsiderojë të vendosë resurse në Ukrainë dhe diaspora e talentuar dhe e pasur e vendit do të vazhdojë të qëndrojë larg. Ukraina është përpjekur të reformojë gjykatat e saj shumë herë, por çdo përpjekje ka dështuar sepse sistemi i korruptuar që përfiton nga drejtësia e rreme e ka luftuar atë me sukses.Ukraina duhet të tregojë përparim të shpejtë dhe mund të kopjojë lehtësisht atë që bëri Kazakistani: të ngrejë një gjykatë tregtare të bazuar në parimet e së drejtës zakonore angleze dhe me staf nga gjyqtarë të huaj, të cilët preferohen ndaj atyre ukrainas për të shmangur konfliktet e interesit dhe marrëdhëniet personale me gjyqtarët. Ky do të ishte një hap i parë i mirë për të siguruar investitorët dhe publikun se është e sigurt të investosh në Ukrainë dhe se kontratat do të zbatohen.
Pasi të ndalojnë luftimet dhe njerëzit të kthehen në shtëpi, do të jetëkoha për një regjistrim. Ukraina nuk ka pasur një të tillë që nga viti 2001 dhe qeveria nuk mund të vlerësojë saktë madhësinë e popullsisë. Planifikimi i qytetit është pothuajse i pamundur pa informacion të saktë. Përpara se qeveritë perëndimore të investojnë miliarda, kryesisht të destinuara për infrastrukturë, llogaritja e ndryshimit të popullsisë së Ukrainës është thelbësore.
Taksat e ulëta me investime të konsiderueshme publike në rrugë, shkolla, spitale dhe universitete do të kërkojnë gjithashtu një rrugë të gjatë. Zelensky shpenzoi pjesën më të madhe të vitit 2021 duke rindërtuar rrugët e Ukrainës për të përgatiturkandidimin e tij presidencial të vitit 2024. Ai duhet ta rifillojë atë nismë, por të përdorë një sistem prokurimi më transparent: jo më marrëveshje nën tryezë nga të cilat përfitojnë miqtë.
Një mënyrë për të joshur anëtarët më të talentuar të diasporës së Ukrainës për t'u kthyer dhe rindërtuar është të bëhen më prestigjioze punët e shërbimit publik. MikheilSaakashvili ishte pionier i modelit në Gjeorgji kur ishte president dhe funksionoi. Gjeorgjianët me arsim të lartë u kthyen në Tbilisi për të marrë rolet si ministra dhe zëvendësministra në qeverinë e tij reformuese dhe miratuan një sërë legjislacionesh që nxitën rritjen ekonomike. Ukraina ka qindra të diplomuar nga universitetet më të mira në Mbretërinë e Bashkuar dhe Shtetet e Bashkuara, të cilët duhet t'i rekrutojë në mënyrë agresive.
Më në fund, Zelensky duhet të lejojë eksperimentimin. Një nga reformat më pak seksi por më të suksesshme të Ukrainës që nga viti 2014 ishte shtytja e saj për të decentralizuar qeverinë. Çdo rajon i Ukrainës ka shijen dhe përparësitë e veta. Plani Zelensky duhet të marrë parasysh dhe inkurajojë këto dallime rajonale. Bashkitë lokale duhet ta lënë biznesin të lulëzojë pa presion nga organet e zbatimit të ligjit dhe inspektorët e taksave apo qeverisë.
Pasi e ka fortifikuar Ukrainën ushtarakisht, së shpejti do të jetë koha që Perëndimi të fillojë detyrën për të ndihmuar Ukrainën të përmirësohet ekonomikisht. Tani është koha për të vendosur plane për të kapur momentin kur lufta të ketë mbaruar dhe Ukraina të mund të rindërtohet. Makthi më i keq i Putinit - një demokraci e gjallë sllave në vendin fqinj – mundet ende që të bëhet e vërtetë./ Përgatiti: Alfapress, ForeignAffairs
Po ndodh...
83 mandatet nuk janë imunitet për shokët dhe shoqet e Ramës
ide
"Dënim paraprak për Belinda Ballukun", përgjigje për Baton Haxhiun
Teatri që fsheh prapaskenën
Vija e kuqe e Berishës dhe vija e zezë e demokracisë në PD
top
receta Alfa
TRENDING 
shërbime
- POLICIA129
- POLICIA RRUGORE126
- URGJENCA112
- ZJARRFIKESJA128
