US House Against Fiscal Peace: Promotes Money Laundering, Legalizes Suspicious Capital

2025-12-11 12:58:26 / EKONOMI&SOCIALE ALFA PRESS
US House Against Fiscal Peace: Promotes Money Laundering, Legalizes Suspicious

The American Chamber of Commerce in Albania (AmCham), as a constructive partner in public dialogue, has always reflected high sensitivity and responsibility towards reforms that affect the business climate, economic development and market integrity. As an organization representing the interests of the American and Albanian investor community, AmCham attaches fundamental importance to transparency, equal standards of competition and sustainable medium and long-term policies.

In this context, AmCham expresses its concern about the draft law "On the Fiscal Peace Agreement", which is currently under consideration in the Assembly and is expected to be approved in the session on December 11, 2025. Our professional assessment highlights a series of issues with far-reaching legal, economic, and fiscal governance impacts.

1. High risk of undermining fair competition

The draft law proposes a scheme in which businesses that have correctly declared profits over the years are placed in a disadvantageous position, while entities that have evaded tax obligations directly benefit.

The provision of a mandatory increase of 18% of the previous year's profit, regardless of the sector or the taxpayer's actual performance, replaces the self-declaration process with an arbitrary formula that does not reflect the entity's actual financial performance and creates an unfair burden on regular taxpayers.

Conversely, businesses with historically low profit declarations benefit from the low calculation base, causing significant distortion of competition. This situation harms serious businesses and conflicts with the constitutional principle of equality before the law.

2. Real possibility for legalization of capital of dubious origin

The draft law allows for the restatement of financial statements for the past five years, including the disclosure of previously unreported cash, the write-off of liabilities, or the disclosure of other unrecorded assets, without the need to justify them as accounting/tax errors or intentional non-disclosures. In any case, the differences are taxed at a reduced rate of only 5%. This change to historical financial statements is permitted without supporting documentation or clear justifications, thus jeopardizing the fundamental principles of National and International Accounting Standards that require consistency and reliability of financial information.

The lack of obligation to verify the origin of funds creates the risk that capital with unclear or potentially criminal sources is legalized through this scheme.

Mospërfshirja e mekanizmave të fortë të kontrollit në përputhje me legjislacionin kundër pastrimit të parave dhe përjashtimi i audituesve nga përgjegjësitë për diferencat e krijuara e shtojnë rrezikun që kjo nismë të perceptohet si një formë e tërthortë e amnistisë fiskale.

Një zhvillim i tillë cënon besimin e tatimpaguesve në sistemin fiskal dhe dëmton reputacionin ndërkombëtar të vendit, veçanërisht në kuadër të vlerësimeve nga BE dhe Moneyval.

Gjithashtu, projektligji mund të rrezikojë përpjekjet e vendit për të përmbushur rekomandimet e task-forcës BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) të OECD-së, të cilat synojnë luftën kundër evazionit fiskal ndërkombëtar.

3. Ulje e cilësisë së administrimit tatimor

Projektligji kufizon ndjeshëm kontrollin tatimor mbi tatimin mbi të ardhurat gjatë periudhës së marrëveshjes, duke u bazuar vetëm në verifikime administrative “nga zyra”. Kjo qasje dobëson aftësinë e administratës tatimore për të identifikuar shmangiet dhe krijon një terren të favorshëm për abuzime.

Projektligji nuk ofron kritere të qarta dhe objektive për përzgjedhjen e tatimpaguesve që mund të përfitojnë nga marrëveshja e paqes fiskale (siç mund të ishin vlerësimi i riskut tatimor, performanca historike e deklarimeve etj., për të shmangur përfshirjen e tatimpaguesve, të cilët në mënyrë të përsëritur kanë shmangur taksat). Gjithashtu, projektligji nuk përmban afate të detyrueshme brenda të cilave administrata tatimore duhet të shqyrtojë kërkesën e tatimpaguesit dhe të hartojë e dërgojë propozimin e marrëveshjes.

Për më tepër, mundësia për rinovimin e marrëveshjes deri në dy vite të tjera krijon një varësi midis administratës dhe tatimpaguesve, duke e kthyer këtë instrument në një mekanizëm potencial presioni apo favorizimi me rrezik të lartë për korrupsion.

4. Pasoja serioze ekonomike dhe fiskale

Një normë tatimore prej vetëm 5% do të aplikohet në rastin kur fitimi i realizuar rritet mbi 18%, si dhe në rastin e rideklarimit të zërave të tjerë financiarë. Kjo krijon një hendek të konsiderueshëm ndërmjet normave tatimore të rregullta (15% për të ardhurat e korporatave dhe 23% për kategori të caktuara biznesesh) dhe normës preferenciale të skemës.

Ky dallim i madh nuk ka justifikim ekonomik dhe krijon një nxitje të fortë për të gjitha bizneset të lëvizin drejt skemës së “paqes fiskale”, duke reduktuar ndjeshëm të ardhurat potenciale të buxhetit të shtetit. Në një periudhë ku kërkohet stabilitet fiskal dhe parashikueshmëri, kjo skemë nxit shmangien tatimore dhe tkurr bazën ekzistuese tatimore.

Për më tepër, duke pasur parasysh se mbi 90% e tatimpaguesve aktualisht përfitojnë përjashtime tatimore, baza tatimore ngushtohet edhe më tej, duke rritur pabarazinë dhe duke ulur efikasitetin fiskal.

5. Probleme ligjore dhe cënim i parimeve themelore të taksimit

Projektligji prek disa parime bazë të së drejtës tatimore dhe kushtetuese, duke përfshirë:

the principle of equality before the law;
the principle of legal certainty;
the principle of proportionality;
the principle of equal treatment of taxpayers.
The draft law is not accompanied by the sub-legal acts that would enable its implementation, while it is envisaged that these acts will be adopted three months after the law enters into force – a deadline that creates high legal and operational uncertainty.

The draft law sends the wrong message to the business community, creating the perception that voluntary compliance with tax laws is not rewarded, while tax evaders can benefit from temporary amnesty mechanisms. International studies have clearly shown that such schemes severely damage the culture of tax compliance in the long term.

6. Lack of transparency and insufficient public consultation

AmCham expresses concern about the lack of transparency and broad public consultation during the drafting of this draft law (and other initiatives of the 2026 fiscal package). The limited deadline for reviewing and providing suggestions for an initiative with such a significant fiscal, economic and legal impact is not in line with good legislative practices.

The accelerated process limits the ability of businesses and experts to provide quality comments, undermining trust in the legislative process and raising questions about the quality and legitimacy of this reform.

In the spirit of constructive dialogue and support for sustainable reforms, AmCham calls for a full review of the draft law. Albania needs fiscal policies that:

promote formalization and honest fiscal behavior;
guarantee fair competition;
strengthen the integrity of the tax administration;
preserve business confidence and the country's international reputation.
Fiscal reforms must be based on clear principles of transparency, equality and the rule of law, standards that this draft law, in its current form, does not fully meet.

Happening now...

ideas