
Blockade in Tirana

Driving in Tirana is a life-sucking experience. I don't think anyone has measured the average speed of vehicles moving within the urban area, but I'm sure it's in the single digits. A real abomination mixed with stress, quarrels, insults and a colossal waste of time. This makes the quality of life of Tirana's citizens miserable and the city a giant chaos where everyone fights with everyone else and where the only law that really works is the law of the jungle.
Nowhere else do you see drivers as stressed as in Tirana. No other priority is recognized than that of "pushing the throttle" of the car by force. Everyone pushes everyone else. People are pushed by cars in the first sense of the word. No one knows why taxpayers' money is spent on building pedestrian crossings, as long as no one stops when there are pedestrians where they have priority. These pedestrian crossings can even be dangerous for foreigners, who may mistakenly think that they have priority there. This can be fatal. In Tirana, the only priority you have when crossing a pedestrian crossing is the priority of breaking a leg at best and the priority of dying at worst.
Tirana has few roads, which partly comes from a high population density per km2 and both come together as a result of greed to expand the city upwards (as paradoxical as this sentence may seem). Tirana, in addition to few roads, also has many cars, which causes pollution and unnecessary traffic. The glaring lack of green spaces completes the mosaic of a depressive city. A wonderful city was transformed into an urban monster by gluttony.
If you tell a person from Shkodra or a Dutchman about Tirana's traffic problems, he or she will tell you that in such cases a bicycle is worth its weight in gold. In addition to not getting stuck in the terrible traffic, you also get some physical exercise to keep yourself in shape. But Tirana is polluted and dangerous. The smoke that is everywhere makes cycling unpleasant and unhealthy. The lack of dedicated lanes, the lack of legislation that protects cyclists and the glaring lack of driver culture make cycling in Tirana dangerous. Here, we must also consider those citizens who have small children and do not have a school nearby. In other words, those citizens who are forced to use the car and consequently suffer in the first sense of the word.
Ka dhe një zgjidhje tjetër për të lëvizur në një qytet jo edhe aq të madh si Tirana; të ecësh në këmbë. Është një mënyrë edhe e shëndetshme, edhe ekonomike, edhe ekologjike. Mirëpo këmbësorët, përveç ndotjes dhe rrezikut që vjen nga mungesa e kulturës së shoferëve për të mbrojtur përdoruesit vunerabël të rrugës, kanë dhe një problem, që është i paparë dhe i padëgjuar për një kryeqytet europian; nuk kanë trotuar. Në një pjesë shumë të madhe të rrugëve të Tiranës nuk ka trotuar. Po po, e lexuat mirë. Nuk ka trotuar fare. Pa llogaritur ato rrugë që kanë një trotuar në të cilin ho vetëm që nuk mund të shkëmbehen dy njerëz, por as nuk mund të ecë një person pa praktikuar një ecje skiç. Duhet theksuar se, këto rrugët pa trotuar fare apo me gjoja trotuar, i gjen kryesisht në Tiranën e ndërtuar në demokraci. Duhet thënë se në Tiranën që na la regjimi i kaluar standardet e një qyteti respektoheshin më shumë se sot. Kjo është një e vërtetë e madhe.
Ndezja e bllokazhit
Situatës së përshkruar shkurt më sipër (se po ta përshkruash gjatë e me detaje mund të nxjerrësh një shkrim horror) i duhet shtuar dhe fenomeni i bllokazhit. Pra sikur të mos mjaftonte ferri i shkaktuar nga sa renditëm më sipër, kemi dhe fenomenin e bllokazhit. Bllokazhi që bllokon jetën e qytetit. Bllokazhi që dyfishon trafikun e llahtarisur të Tiranës. Bllokazhi që redukton një korsi në të gjitha rrugët e qytetit pa përjashtim. Me bllokazh, kupto ndalesën apo parkimin në korsinë e parë dhe ndezjen e 4 sinjaleve që në perëndim ndizen ose në rast emergjence ose në raste kur makina ka defekt dhe është imobile.
Qytetarët e Tiranës paguajnë një polici bashkiake, një polici rrugore, një polici normale dhe nuk e di sa polici të tjera. Qytetarët e Tiranës paguajnë një administratë të fryrë bashkiake dhe natyrisht, një kryetar bashkie (megjithëse për momentin është banor i Durrësit). E megjithatë duhet të vuajnë në një mobilitet mizerabël, një qytet që nuk ka rrugë për makinat, një qytet ku nuk ka korsi për biçikletat, një qytet ku nuk ka trotuar për këmbësorët, një qytet që nuk ka legjislacion të posaçëm për t'i mbrojtur përdoruesit vunerabël të rrugës.
Bashki dmth komunitet
Njerëzit bashkohen për të organizuar jetën e qytetit. Për ta lehtësuar atë. Për t'i krijuar qytetarëve mobilitet dhe siguri. Ato shoqëri njerëzore që nuk dinë ta bëjnë këtë, janë ose shoqëri budallaqe, ose shoqëri të korruptuara, ose shoqëri edhe budallaqe edhe të korruptuara.
Imagjino një ambulance me një të aksidentuar që ka nevojë urgjente për operacion. Në të gjithë botën e qytetëruar makinat mblidhen në njërën korsi, për t'i lënë të lirë ambulancës tjetrën. Në Tiranë kjo nuk është e mundur, sepse korsia e parë është e zënë nga makinat që kanë ndezur bllokazhin.
It is true that this city is a wasteland, and to make it a livable city again, you have to empty it of its inhabitants, bomb it and rebuild it from scratch. But at least, to make coexistence in this painful chaos as easy as possible, at least eliminate the phenomenon of traffic jams that are ruining the life of the city. Apply sanctions so strong that no one will think of doing it again. It is true that you will not be able to leave your car in traffic jams for two minutes just to buy cigarettes, but you will all be a little happier that the traffic jams will no longer ruin your life.
Then the citizens of Tirana will be able to start dealing with the real problems.
Today, they live in a city that is miserable to drive in, miserable to ride a bike in, and miserable to walk in.

ideas
top
Alfa recipes
TRENDING 
services
- POLICE129
- STREET POLICE126
- AMBULANCE112
- FIREFIGHTER128